SINKO

 VAR: Ringen 
 VINST: 2+ matcher
 LIKA: Spela tills vinnare

 

 Sinko är en slags kullabyrint som fyra spelare spelar samtidigt. Man får poäng genom att få kulan i rätt hål. Vilket hål som ses som rätt är beroende på vilket lag du tillhör.

Varje spelare står på varsin långsida, med sin medspelare rakt mitt emot sig, och håller båda händerna i handtagen i de två hörnen på sin sida med handflatorna pekande nedåt. En runda börjar med att bollen placeras i mitten. Efter att ha räknat ner från tre ska spelarna försöka få bollen att rulla ner i hålet som ger poäng till dem. Detta gör man genom att luta spelplanen.

Efter att kulan rullat ner i ett hål kan man enkelt få upp den genom att slå den lite lätt underifrån för att få upp den. Därefter kan en nu runda börja.
Poängen fungerar så som att man spelar bäst av tre matcher och det första laget som får 5 poäng i en match har vunnit den.

Det ena laget ska försöka få i bollen i de 4 hålen nära mitten (INSIDAN) medan det andra laget försöker få bollen i något av de 8 hålen närmast kanten (UTSIDAN). Färgerna på hålen spelar ingen roll. 

Efter att ett av lagen fått 1 poäng byter lagen mål, dvs det lag som nyss försökte göra mål via insidan ska nu försöka få kulan till något av hålen på utsidan. 

Spelet fortsätter så här med att lagen byter mål mellan varje poäng tills dess att ett lag fått 5 poäng. Det laget har då vunnit  en match. Högst tre matcher spelas och det laget med flest vunna matcher efter tre spelade har vunnit.

Skulle kulan hamna utanför spelplanen ska poängen spelas om. Man får inte använda spelplanen till att putta motståndare eller försöka få dem att tappa balansen eller ramla. Skulle någon genom medvetet våld få en annan spelare att tappa sitt grepp om spelplanen ska bollen spelas om.

Skulle detta sättas i system och missbrukas kommer domarna att ingripa och straffa en sådan misstanke.