Piratenbilliard är ett spel som ska liknas vid kanonkampen mellan olika piratskepp. I spelet slås kulor med en slags lång träklubba underifrån för att försöka fånga motståndarens kulor eller ta sig till motsatta sidan.
Spelet börjar med att lagen väljer färger. Ett lag ska ha färgerna RÖD och GUL medan det andra laget ska ha BLÅ och GRÖN. Därefter ställer sig lagen så att de har en motståndare mitt emot sig. Efter att ha kommit överens om vem som börjar ska den raden närmast varje spelare fyllas på med de 8 färgade kulor i sin färg.
Genom att slå på tyget underifrån är målet nu att försöka få flest poäng genom att fånga motståndarens kulor. Ens tur anses vara över när ens kula/kulor har bytt ruta den befann sig i innan. Detta betyder att man absolut får “känna efter” eller slå lite löst för att sikta eller bara hitta rätt och det är inte förrän kulan har lämnat rutan den låg i och ligger i en ny ruta alternativt utanför spelplanen.
Man får endast slå mellan de två benen som är rakt framför en och man får endast använda klubban att slå med. Du får endast slå på en kula, underifrån, med din färg som fortfarande befinner sig på spelplanen.
Om en kula landar utanför spelplanen eller i något av de fyra hörnen är den förlorad för resten av spelet och ska läggas tillbaka i en skål som står under spelplanen. Detta ger dig 0 poäng.
Om en kula hamnar i en ruta där det redan ligger en kula av din egen färg händer inget. Båda kulorna ligger kvar och får spelas som vanligt när det blir din tur igen. Båda kulorna måste lämna rutan för att din tur ska ses som över.
Om en av dina kulor landar i en ruta på spelplanen som det redan ligger en eller flera kulor från någon/några av motståndarlagets färger i fångas denna/dessa kulor. Du plockar då bort de andra kulorna och lägger i en poängbehållare på sidan av spelplanen. Kulor som är fångade ger 1p/st.
Skulle din kula hamna i en ruta med din lagkamrats kulor händer inget. Däremot måste samtliga kulor byta ruta på en senare tur för att turen ska vara över.
Om din kula lyckas landa i en av startrutorna (rutorna i raden närmast en spelare) till höger eller vänster så är den kulan fångad av den spelaren. Din kula tas då av den vars spelare står vid den raden och lägger i sitt lags poängbehållare. Detta ger den spelaren/laget 1p.
Skulle din kula lyckas avancera och hamna i startraden hos motståndaren rakt mitt emot dig anses din kula vara “säker” och du kan plocka den till dig själv. Observera att om det redan ligger en kula i den rutan så fångas dessa inte utan det är endast din egen kula som plockas bort och placeras i en skål. Kulor som blir säkra på detta sätt ger 3p och placeras i den andra poängbehållaren.
Spelet är slut när ett lag inte har fler kulor att spela med eller då ett lag har en gemensam totalpoäng på 14 poäng eller mer. Skulle inget lag ha kulor att spela för och inget av lagen har 14 poäng vinner det lag med den spelare som har flest individuella poäng. Är det fortfarande lika så får båda lagen 1p var.