LACUNA

VAR: Huset 
VINST: 1 matcher
LIKA: Spela tills vinnare


Lacuna är ett spel som handlar om ögonmått och ens förmåga att se vad som är närmast. Spelplanen består av en tunn kvadratisk duk med en cirkel i mitten. Efter att lagen kommit överens om vilka som börjar ska alla blombrickor hällas ut från behållaren likt salt från ett saltkar. Spelplanen bör ha dessa brickor så pass jämnt utspritt innanför cirkeln som möjligt. Detta betyder att det är okej och menat att försöka förhindra zoner där dessa brickor är ihopklumpade.

Efter att båda lagen är överens om att spelplanen är jämnt fördelad tar den startande spelaren valfri blomma som sin startpoäng. Därefter handlar spelet om att placera sin metallbricka någonstans längst med en tänkt linje mellan två likfärgade blommor.

Den tänkta linjen måste vara helt obruten från mitten av den enda blomman till den andra. Med obruten menas inga andra blommor eller pjäser. Man får placera sin pjäs var som helst längst denna obrutna tänkta linje så länge den inte nuddar eller flyttar på en bricka eller pjäs. Därefter tar spelaren de två likfärgade blommorna som utgör ytterligheterna av linjen. Det är nu motståndarens tur.

Spelet fortsätter tills dess att samtliga 10 pjäser är utplacerade. Nu kollar man på enskilda blommbrickor och vilken pjäs som är närmast. Den var pjäs är närmast en blomma kan ta den. Använd gärna linjalen om det uppstår tvister.

Skulle två brickor vara exakt lika långt ifrån varandra eller omöjligt att avgöra kollar man på den näst närmaste osv.

Det lag som vunnit minst 4/7 blommor i en färg anses ha vunnit den färgen. Det lag som vunnit minst 4/7 färger har vunnit. Skulle tiden tagit slut innan poängen kan avgöras ses grenen som att båda lagen spelat lika. Observera att om tiden tagit slut och det enda som är kvar av spelet är att avgöra vilken blommbricka som är närmast samtliga utplacerade pjäser så kan man snabbt göra detta för att utse en vinnare då detta inte bör ta mer än en minut.