ARBOL APFLE

 VAR: Huset 
 VINST0 bitar kvar/motståndarens tid slut 
 LIKA: 1p/lag

 

Arbos apfle är ett balansspel där lagen försöker bli av med sina spelpjäser innan det andra laget lyckas göra dito innan tiden går ut.

Stammen ska vara placerad så att den rundade delen sticker under basen och gör denna instabil och lutande, detta är alltså motsatsen till att stammen med bas står helt platt mot bordsytan och är stabil.

Varje spelare börjar med lika många spelpjäser av varje sort samt 8 minuter var på en schackklocka. Varje spelare börjar med dessa delar:

- 3 st grenar
- 4 st löv
- 3 st bär

Efter att ha kommit överens om vem som börjar placerar den startande spelaren en av sina pjäser i trädet och startar schackklockan. Därefter är det den första motståndarens tur. Denna försöker då placera en av sina spelpjäser någonstans på trädet utan att något ramlar. Skulle en eller flera pjäser falla av trädet ska denna spelare plocka upp dessa och lägga till dem till sitt förråd av pjäser. Därefter trycker spelaren på schackklockan för att signalera att deras tur är slut.

Ens tur anses som över om:
- en eller flera pjäser ramlar av
- efter 1-2 sekunder eller vedertaget fastställande att ingen bit kommer ramla av

Man får inte påverka spelplanen eller spelarna på ett sånt sätt att något ramlar av när det inte är ens tur.

Man får EJ placera “bären” på ett sånt sätt som gör det omöjligt att fortsätta t ex genom att blockera det sista öppna hålet på stammen med ett bär.

Det lag som först blir av med alla sina pjäser har vunnit. Alternativt så förlorar det lag som låter sin tid gå ut. Skulle grentiden ta slut innan delar är utplacerade eller om något av lagen har tid kvar på klockan ska detta ses som att spelet börjat för sent och det lag som orsakade förseningen förlorar förutsatt att detta lag har fler bitar kvar att placera ut.